hits
12:48
27.01.2016

Det er s mye politikk n om dagen om alt som er gale, og alt som ikke fungerer. Det handler om mobbing p direkten, og ikke minst spre om seg med tanker og ord som kanskje ikke brer nring i det hele tatt. Det er snakk om at vi sier mobbing er ikke bra, og s sitter det voksne mennesker og kaller andre som str for noe for "dumminger" De glemmer skille sak og person. Et standpunkt blir gjerne personen.


Det snakkes om alt som skal gjres, ikke gjres. Alt som burde vrt tenkt p, og gjennomfrt av andre. De som var fr. N skal alt bli s mye bedre...

En aldri s liten sannhets sjekk kommer her. Utgangspunktet mitt er Bergen da jeg bor her.

1. All trafikk m innom byen om du skal forlate Bergen by... Om du bor p Sotra, Asky Fyllingsdalen, Bergen Vest, osv. Om du jobber i Linds kommune og bor i Bergen vest s m du inn mot sentrum. Det hadde vrt mye kjappere med bro fra Asky... En liten tanke... De tenkte den, men da kunne de g glipp av noen inn til sentrum...

Dette gr igjen i alt som blir planlagt. Jeg ser hva som blir lagt inn i sentrum. Toglinjen stopper der, kaia for godskipene ligger der, alle terminaler, buss stasjon. Alt er plassert p et lite omrde, og n er det bygget enda mere inn i sentrum. Det vil nok fre tilat de klage p drlig luft kvalitet etterp. Det er slik det vanligvis er her i byen.

Jeg tar ingen enkelt personer med dette. Mitt sprsml er rett og slett hva i alle dager tenker dere med? Hvorfor skal alt legges inn til sentrum. Det fungerer ikke. Det stopper opp ved sn fre, ved mye vann, is osv. Det stopper opp fordi det er ikke godt nok planlagt, og dere vil ikke ta konsekvensen med det. Bedre overlate det til de neste som skal styre...

Flytt godsterminaler utenfor, bygg et vei samband som ikke trenger sentrum som base. Slik at mennesker kan ta valgene selv.La btene losse andre plasser enn inne i sentrum. Legg det vekk fra dagens plassering, og ikke minst srg for landstrm til de btene som kommer inn, og skal ligge der.

Beviset er faktisk de mlingene som er tatt n under denne "krisen"

Luften var s ille at de ropte med mrkerd stemme.... Problemet var at det var hyere mlinger natt til sndag kl 02 enn p dagen.... Vedfyring, gamle kalde hus, liten isolasjon, og drlige ovner fikk skylden. Kan jo ikke k prise de.... Allikevel er det bilistene de hylytt krangler om. De skal belastes om det s er det siste som skjer.



Nei da. Vi skylder p bilistene. Vi ker bom pengene slik at de m betale... Hva betaler vi for? Om vi betaler miljavgift inn til staten for kjre vre barn inn til barnehagen, skolen eller komme oss p jobb. Hva gr de pengene til i realiteten? Jeg vet at om vi betaler dobbel takst s forsvinner ikke problemet. Det vil fortsatt vre for hye mlinger selv om vi betaler mere. Miljet blir ikke friskt med k prising.. Det endrer bare bildet en stund.

Skal alle sykle til jobb? Er det lsningen? Har vi sykkelstier da? Har vi skille slik at det er trygt for syklister, bilister, og gende? Nei.... Dessverre. Det koster i alle fall penger.

Skal kommunene holde det de lover med barnehageplass til hvert barn innenfor en viss avstand... Skal vi innfre fleksi tid slik at vi kan levere senere eller tidligere? Skal samfunnet ta ansvar p skikkelig vis, og ansette mennesker som kan jobben sin. Som kan konsekvens tenkning, og ikke minst utregninger?

Jeg hrte p radioen i gr... vaske gatene er bortkastet... Det fungerer i andre land. Det hjelper p svevestvet, men sannheten her er at om de som skal bryte veiene, ta seg av vedlikehold gjr jobben sin s trenger man ikke pigger i sentrum sonen. Vi trenger heller ikke salte snen slik enkelte tror.


Vedlikehold, planlegging, og ikke minst til rette legging av fornuft hadde spart oss for mye.

N skal prisene opp... Vi skal ta synderne som kjrer bil fordi de ikke gidder ta kollektiv.... Stopp litt her.... Jeg kjrer gjerne kollektiv, nr de kommer til rett tid. Nr jeg ikke trenger bruke en time p jobb kontra 10 minutter. At jeg m st henge i en stropp inne p bussen nr det er plagt med belte. Nr jeg kan sette meg ned og slappe av fordi sjfrene er edru, og ikke sitter i telefonene.

Det er mye som gjr at noen velger bort kollektiv tilbudet. Kanskje har de barn i barnehage p den ene siden av byen, og jobber p den andre. Kanskje er det sykdom, eller andre grunner som gjr at man ikke velger henge i stroppene...

Det at folk da hiver seg over et innlegg en plass og bryter mennesker ned fordi de har en annen oppfatning enn hva som er grnt nok for de i dag.... Det gjr meg rett og slett lei. Hvordan kan det ha seg at andre skal kunne mene s mye om noen de kanskje ikke kjenner? At de faktisk ikke sitter p fakta, men synser.

Stortinget sa... Kjp diesel bil... Ja vell tenkte mange, og gjorde s... N er det fy fy...

Kjr El bil.... Ja vell tenker mange og gjr som de sier. Noen glemte fortelle hvor mye det batteriet forurenser fr det faktisk er plassert inn i bilen..Jeg kjenner meg bde oppgitt og lei av alt det som foregr, og jeg hper virkelig at det er noen som vkner der ute n, og tenker at ja. Vi trenger biler, vi trenger veier utenom. Vi trenger et flertall for fornuft og ikke synsing p alt og alle.

Det er noe som heter jo flere kokker jo mere sl, og hjelpe meg her p Vestlandet er det mye sl n. Dette er et aldri s lite hverdags sukk fra ei som betaler bde skatt og vei avgift, og hper p bedre tider.

Skrevet 27.01.2016 klokka 12:48. Ligger i kategorien Blogg. 23 kommentarer



23 kommentarer

Har ftt med meg denne debatten i Bergen, og m si meg enig i det du skriver. Noen ser jo ut til ha mistet hodet fullstendig her...

Skrevet 27.01.2016 klokka 12:55
lillja: Det er dessverre ikke bare noen. Alle skylder p alle, og alt skal belastes bilistene. Snakker om kaste stein i glasshus. Er lei av at det ikke kommer p bane det som man trenger. Ny tenkning og ut med gamle fossiler.

Skrevet 27.01.2016 klokka 13:15

Tnn

Veldig bra :)

Skrevet 27.01.2016 klokka 13:00
Tnn: Tusen takk for det.

Skrevet 27.01.2016 klokka 13:15
p ene siden legger de alt via sentrum, vil ha trafikk vekk fra sentrum og skape et levende sentrum....vel et levende sentrum krever at folk bor dit og kommer seg dit----

Ingen gidder handle p nattpent nr det striregner og de m g fra bystasjonen eller fra Klostergarasjen og blir klissvt med alle pakkenellikkene. Istefor lage et aktiv by milj med mindre av alle kjedene du finner alle stede..s kunne man laget mer kafe og levende milj og mer spesialbutikker som lokker folk...

S vil de du skal ta bussen.....ja men handler eg i byn og skal ta bussen hjem m eg sitte med 100 poser p fanget for naboedamen har like mange poser og vi fr nesten ikkje puste...

Kollektivtrafikken er laget for at du skal komme deg til og fra men handle skal du kun gjre om du har bil og kan kjre til et senter....

Eg har ikkje bil,men fler meg som belastning p bussen med alle posene....

N med nye ruter pga rushtid s er det en drm ta bussen......mellom 15 og 17 gr den superofte og er ikkje s stappfull...muligheter for puste og f et sete...

Alikevel i dag handlet eg litt p vei hjem og du fr s mange blikk nr du bakser deg innp bussen med posene dine...eg tenker hva da skal eg handle OG ta taxi???

litt merkelig opplegg at folk tror at de som bor i sentrum er kun de som kan handle der for de kan g hjem..eg kan jo ikkje g til der eg bor..

Mindre gjennomtrekkstrafikk og mer retningsorientert trafikk ville vrt lurere....men det er ikkje du eller meg som bestemmer ;)

Skrevet 27.01.2016 klokka 14:30
cuskima: Veldig godt sammensatt svar her fra deg.
Ja til buss, og ja til mindre biler p mange mter. Det er fult mulig komme seg inn til byen for handle, men nr det koster 90 kroner i bom en vei, parkerings bilett til x antall kroner. Ja da vil sentrum merke det.
Handler om at veiene inn til sentrum ikke ndvendigvis trengs best av lastebiler med last til Asky, Mongstad osv. Handler om legge til rette for helt annet enn hva det er i dag.
Jeg reiser ikke inn til sentrum for handle og ta bussen hjem igjen. Det skjer bare ikke. Har opplevd s ofte mtte st med poser og pakkenellikker ann mas.
Jeg vil ha den tjenesten jeg betaler for p lik linje som med alt annet. Buss er for meg et sete med plass til meg og mitt.
S kan sidemannen gjre akkurat det samme. M jeg st og dingle s gr jeg ikke p. Har opplevd bli kastet vegg imellom inne i flere busser p bakgrunn av alt for mye mennesker og uvettig kjring.

Skrevet 27.01.2016 klokka 14:36
Ja, helt klart!

Skrevet 27.01.2016 klokka 14:38
lillja: Godt vre enige.:)

Skrevet 27.01.2016 klokka 14:57
Det er s sant som det er sagt !!!!

Veldig godt innlegg.

Jeg har jo nettopp kjpt meg NY bil, og det ble bensinbil. Men bilselgeren ville gjerne selge meg DISEL.

Joda han hadde maaaaaange DISELBILER for salg og BARE den ENE bensinbilen. S her hadde jeg sjangsen til sl kloa i en bra bil, mente han. MEN, jeg kjpte bensin, fordi DISEL er ikke bra lenger.

Og s blir jeg ettertenksom nr du skriver det med batteriene til EL-biler. For jeg har en venninne som er helt GRNN og tenker p alt som kan vrne miljet og hun har kjpt EL-bil. Vet ikke om jeg skal nevne noe for henne...... hehehehehe........

Skrevet 27.01.2016 klokka 16:00
Etdiktomdagen - MJmettejosteinsdatter: Hei. Det kan du godt. Sanheten for de grnne skal svi litt for alle.
Det er produksjon og transport. Det handler om utvinningen av det som er i batteriet. Handler om tid dette. De vil forurense mindre over tid, men det er en stor forurensning ved produksjonen, og ikke minst alle godene de har. Det som gjr at vanlige bilister blir belastet mere.

Skrevet 27.01.2016 klokka 16:27
Det burde planlegges mye i mange byer. Og dette med forurensing er jo ganske viktig bli kvitt. Om man kunne lagt litt mindre trafikk inn i byene hadde det vrt topp. N er det jo gjort noen snne sm grep i Oslo. Trafikken under jorda, i tuneller, muligheter for ta tunell fra drbak til Hurum osv. SLippe gjennom byen som fr... Hper noen begynner tenke litt bde her og der :-)

Skrevet 27.01.2016 klokka 17:42
frodith: Ja det er mange som trenger tenke. Vi har mange tuneller, men alle veier frer inn til sentrum....
Satser p bedre tider:)

Skrevet 27.01.2016 klokka 19:46
Her er mye sant, og nr det gjelder drlig luft s var mlingene p Nords i Fana en kald dag n nr det var datokjring mye drligere enn p Danmarksplass. De trodde det var enda verre ved Lagunen, men der var det ingen mling.... Datokjring er ikke veien g etter min mening ( derfor srget vi ogs for f bde partall og oddetall p vre biler nr vi skiftet dem i fjor). Det tar meg 15 min med bil komme til sentrum, med kollektiv transport tar det 15 min til fots - om jeg ikke er heldig treffe en av f busser- og s 30 min med bybane (som er full fr mitt stopp) Prisen er nesten den samme 70 med buss og bane, og ca 35 med bil +parkering. Men da kommer jeg dit jeg vil og s slipper dra pakkenelliker p bussen. Skal man handle stort er bil til kjpesenter mitt valg. Jeg er glad det ikke er meg som er politiker i Bergen, s mange hensyn og ta og det er helt umulig blidgjre alle :-)

Skrevet 27.01.2016 klokka 18:30
margarites: Handler ikke om blidgjre alle. Jeg prver sette fokus p drlig planlegging, og at det med dato kjring, king av bompenger er helt feil.
Jeg har ikke problem med g til bussen. Godt med trim, men jeg har problem med aggressiv kjring og nesten uhell fordi det gr i telefoner og alt mulig annet.
Vi er forskjellige alle sammen. Noen blide, og noen sure.
Jeg bruker bil nr jeg skal til et senter, men gr gjerne til butikken for handle:)
Vi m planlegge for komme videre, og vi m slutte se til neste sving. Vi m se noen mil lengre frem:)

Skrevet 27.01.2016 klokka 19:51
Ja det er jeg helt enig i. Mye blir planlagt veldig kortsiktig. Jeg kan ogs ta buss og bybane, men skal man sent hjem fra byen s kommer man et stykke med bybane uten at det finnes buss videre fra endeholdeplass. Bussene her hos oss gr heller ikke spesielt ofte, men oftere i rushtiden. Det er ogs drlige ruter p min kant. De gr bare en vei, for s bytte ta motsatt retning igjen. Fr hadde vi busstilbud bde mot Nesttun og Lagunen.

Noen her hyler over den nye veien som skal g til Os fra Lagunen, for det blir s mye trafikk. Jeg tror ikke det blir mer, men vi slipper f tungtransport nrt skoler og veier med bde 30-sone og fartsdumper. Jeg tror vi m tenke langsiktig, bilene er kommet for bli, og veiene m lages deretter. Vi er nok veldig enig egentlig, og m f lov buse ut med litt frustrasjon over planleggere og politikere av og til :-)

Skrevet 27.01.2016 klokka 22:57
margarites: Ja bilene er kommet for bli. Det br det jo ikke vre noen tvil om nr alt kommer til alt. Derfor m veiene planlegges helt annerledes enn hva det gjres i dag. Skole elever og store trailere hrer ikke sammen i min verden.
Derfor er det bra nr veiene legges litt unna det som er viktig for oss.
Det gr natt busser til Sotra, men ikke fra.. S nr jeg har venner p besk og de skal seint hjem er de avhengig av taxi eller venner... Bussen skal til byen og plukke opp folk der, s logikken er over mitt hode..
Jeg tar sjelden buss n, men da jeg bodde i Oslo hadde jeg vanen inne, og tok buss her i Bergen frem til jeg begynte jobbe p Sotra. S det er 2 r med bil kontra 20 med buss...
Alt kan tilpasses, men ikke like enkelt med tilbudene bestandig.:)
nsker deg en strlende torsdag.:)

Skrevet 28.01.2016 klokka 08:42
helt enig med deg

i dag var det ikkje full buss hjem og alikevel m en sitte ved siden av meg nr eg har mange poser -eg handlet p jobb i dag s eg slipper ut i morgen.....

Eg flyttet meg s eg kunne sitte alene..serist hva er det med pinad sitte p fanget til folk.selv MED plass?

Eg er spesielt populr blandt gamle damer som gjerne bruker s langt tind p bakse seg inn p setet at eg skal av...

er det ledig sitt en annen plass...er jo ikkje som vi skal bli kjent...hahaha

:D ha en super fredag og ikkje bls bort :)

Skrevet 28.01.2016 klokka 23:03
cuskima: Hei. De gangene det er ledige plasser setter jeg meg slik at jeg ikke fr selskap. En ting er poser og annet, men det jeg sliter med er innrkte hender, klr og drlig parfyme. Da brekker jeg meg..
Da jeg gikk gravid med han eldste tok jeg buss fra Sandsli og inn til byen hver dag kl 07. Samme personen satte seg ved siden av meg hver j..... Dag. Jeg var morgenkvalm fra fr nok liksom og jobbet for ikke spy. Begynte vanligvis kl 08- og varte til litt over 12 i fire mneder. Jippi.
Jeg sa fra til denne personen at jeg ikke orket lukten.., at jeg var kvalm. Allikevel kom denne personen og satte seg. Begynte sitte foran ved sjfren og fikk han til gi beskjed. Var bestandig to og tre ledige seter. Noen er bare tomme der oppe.
Hper du ikke blser bort:) fin fredag til deg:)

Skrevet 29.01.2016 klokka 07:56
ja nei aner ikkje hvorfor de er snn...men noen bare M sitte med deg

Uff stakkars deg kvalm og j**** er jo helt pyton med lukter...

ikkje bls bort du heller i dag <3

Skrevet 29.01.2016 klokka 15:34
cuskima: Planen er klar. Sitter inne n. Dizel ville ikke p tur. Da jeg slapp han som jeg bruker lp han hjemover... Snakker om baias..
Mange rare mennesker:)

Skrevet 29.01.2016 klokka 16:56
hundejentene mine er ferdig tisset s de ligger p sofaen under pledd :)

Skrevet 29.01.2016 klokka 17:09
cuskima: Tviler ikke. Dizel lper ut og inn igjen...

Skrevet 29.01.2016 klokka 20:50
hihihi

Skrevet 29.01.2016 klokka 21:06


Skriv en ny kommentar




Vanja Ch. Kvalstad ( Inne-ute-Ferdig) Interesser og arbeid gr som hnd i hanske.

Naviger i bloggen

Bloggdesign

Design og koding p denne bloggen er gjort av RRH Webdesign.