hits
06:48
23.07.2015

Utroskap, hva er det egentlig?


Det strides de lrde om, og det har de gjort i mange r. Om de lrde strides s strides i alle fall par tenker n jeg. Parene har forskjellige st steder nr de gr inn i et forhold, og dermed kan mye skje. Man tar valget p egen fri vilje. Man gr inn fordi en nsker det, og da m en ikke glemme valget sitt.

Hva legger du i ordet? Er utroskap g hele veien med en annen person?, eller er det nok at de tenker p andre nr de er enten sammen med deg, eller alene.

Det str s utrolig mange artikler om dette emnet, og jeg tr pst at det er mange som gjentar seg selv, men dette er et tema som ikke blir mindre "hett" med rene. N idag hvor alt egentlig bare er et taste trykk unna kan det vre veldig enkelt g i den fellen. Da er jo det store sprsmlet hvorfor skjer det? Hva er det som gjr at par havner i et svik nr de selv valgte sin partner. Betydde ikke ordene noe for de, eler var det bare helt forskjellige tanker om forholdet?

Kanskje jeg skal begynne i den andre enden her. Hva er et forhold for deg, og hva legger du i det begrepet?

Litt lettere start vil jeg tro. Om du kjenner deg godt selv og vet hva du nsker deg i en partner er det vell ingen grunn til ikke vre pen om det bde i begynnelsen, og nr forholdet har vrt ei stund. Ei stund kan vre s mangt. For ungdommer er jo en mnd nesten hele livet, mens de som har levd ei stund vet at det er et langt lerret bleke det med tid. Viktigheten her m jo vre en plattform hvor det er felles enighet. Enighet om hva de nsker ut av et forhold. En ting er si ja og ha til alt nr man er nyforelsket, men ta seg tid til bli kjent er nok det aller viktigste.Det respektere det andre mennesket for hva det er p bakgrunn av sine feil og mangler. Det er noe vi alle har, og dermed er det viktig vre seg selv. ikke leke noe annet enn hvem du er i utgangspunktet.

Virker p meg som at alle har s drlig tid idag. Kjenner hverandre s kort s er de igang med familie, eller flytter sammen. Det blir ikke tid til lre personen kjenne fr du plutselig lurer p hva som skjedde. Er det derfor terskelen til utroskap har sunket s drastisk, eller er det fordi det er en tid med at alt er lov? Om jeg ikke fr det hjemme, kan jeg jo bare f det..... Jeg vet ikke, men jeg vet hva jeg legger i utroskap.

Utroskap for meg er at du svikter den du har valgt leve med. At du bevist gjr ting imot den partneren du har som du vet strider imot det dere har sammen. Du vet at dette ikke vil falle i god jord for si det slik. Nr du begynner med lyve, og holde ting hemmelig. Egentid er vell og bra, men det kan da ikke ndvendigvis bety at du skal gjre noe galt. Eller bedre sagt. Gjre ting du ikke vil at andre skal gjre mot deg.

Par er s forskjellige s det er ingen andre enn parene selv som kan lage reglene sine. Det er ikke et par som er make i oppfatningene, og det br man ta hensyn til nr man tenker p anskaffe seg en venn. Er det ikke rart det ordet. Du velger tilbringe tid med en annen person. Det er ikke tvang, hvorfor oppfrer da seg s mange som om at det er det? Jeg skjnner det ikke bare. Hvorfor valg virker som tvang nr andre spr om ting.

Velger du en person m det vre p grunnlag av at du nsker det mennesket alt godt, du nsker sttte, vre der i gode og onde dager. Ta del i et annet menneske p en fin mte, ikke bare vre egoist og tenke i dine egne tanker. Vi m gi og ta for at et samliv skal fungere.

Utroskap er deleggende for alle sammen. Det er ikke bare en partner som fr smake det, du delegger gjerne en hel familie, vennskap, konomi, og bryter gjerne ungene ut av deres trygge liv. For hva? Hva er det egentlig verd? Hper dette er en liten tankevekker. Ikke noe annet.

Jeg er veldig sikker p at mange som har opplevd dette skulle vrt det foruten. Nr det er sagt s vr klar over at mange par rydder opp i sine problemer, og det m de som er utenfor respektere. Vi skal ikke vre enig i alt sammen, men det handler om andres valg og ikke ditt. Har du en venn eller venninne som gr igjennom noe slikt vr stttende og ikke deleggende. Husk det som er rett for deg... er ikke ndvendigvis rett for andre.



Skrevet 23.07.2015 klokka 06:48. Ligger i kategorien Blogg. 4 kommentarer



4 kommentarer

Jeg hadde aldri klart vre utro. Jeg hadde aldri klart gjre noe slikt, og i tillegg kanskje IKKE fortelle det..Jeg vet om folk som gjr det, er utro og forteller det ikke...Hvordan fr de til det? Det er s mye INNI som blir helt feil da... Og man br, hvis alt er slutt i forholdet, heller gjre det SLUTT... Men som du sier, ting er sikkert vanskelig med barn og snt. Men da ER man ikke uttro!! Ting m kunne g an ordne opp i slik at det ikke blir snn. Ja, ....det mener jeg ja.. ;-)

Skrevet 23.07.2015 klokka 20:29
Jeg tror at det er for enkelt teste ut nye ting hvis den du er sammen med ikke tilfredstiller de behovene du har, altfor enkelt..... For vi er jo lrt opp til at vi fortjener kun det beste og at alt er til salgs.... Eller?

Skrevet 23.07.2015 klokka 22:13
frodith: Jeg er veldig enig. Man velger selv sin partner, og det er viktig vre tro mot den en velger.
vre utro og fortsette livet uten fle for en betroelse m vre ille. Tenker det er mange svarte tanker i de hodene.
Jeg sier som deg. Gjr slutt fr du gr til det steget. Du har ikke rett til ta bestemmelser for andre. De m selv g velge om de vil leve i lag med den som sviktet.

Skrevet 23.07.2015 klokka 22:22
lulltove: Det er for enkelt, og det er ikke greit fortjene alt nytt hele tiden. Jeg er ikke enig i at det er bare ta seg til rette.
Man velger ting frivillig, og da br jo forholdet vre frivillig ogs.

Skrevet 23.07.2015 klokka 22:24


Skriv en ny kommentar




Vanja Ch. Kvalstad ( Inne-ute-Ferdig) Interesser og arbeid gr som hnd i hanske.

Naviger i bloggen

Bloggdesign

Design og koding p denne bloggen er gjort av RRH Webdesign.